• « تهذیب نفس
  • پژوهشگر معاصر ایران »

اهمیت پژوهش

ارسال شده در 21ام آذر, 1394 توسط ریاحی در پژوهش

“وَمَا كَانَ الْمُؤْمِنُونَ لِيَنفِرُواْ كَآفَّةً فَلَوْلاَ نَفَرَ مِن كُلِّ فِرْقَةٍ مِّنْهُمْ طَآئِفَةٌ لِّيَتَفَقَّهُواْ فِي الدِّينِ وَلِيُنذِرُواْ قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُواْ إِلَيْهِمْ لَعَلَّهُمْ يَحْذَرُونَ”

«و شايسته نيست مؤمنان همگى [براى جهاد] كوچ كنند. پس چرا از هر فرقه‏اى از آنان، دسته‏اى كوچ نمى‏كنند تا [دسته‏اى بمانند و] در دين آگاهى پيدا كنند و قوم خود را- وقتى به سوى آنان بازگشتند بيم دهند- باشد كه آنان [از كيفر الهى‏] بترسند؟»

پژوهش یکی از عوامل پیشرفت جامعه است. زیرا راهبر عقل علم است. بدون علم خوب و بد مشخص نمی شود تا عقل ما را را به سمت خوب رهنمون سازد.علم نیز بدون پژوهش و جستجو در کتب و منابع علمی به دست نمی آید.

عوامل موثر در نهادینه کردن پژوهش :

1 – نظام آموزشی :

یکی از عوامل مهم در درگیر کردن دانش آموزان در امر تحقیق و پژوهش توجه صاحب نظران و کارشناسانبرنامه درسی است ، از موثرترین کارها نهادینه کردن پژوهش و تحقیق در برنامه درسی در کلیه مقاطع تحصیلی بر اساس اهداف و نیازهای هر مقطع می باشد . زمانیکه این امر یک بحث ضروری در کنار کلیه دروس نظام آموزشی مورد توجه باشد ،جدی گرفته می شود و دانش اموزان از همان سالهای ابتدایی بااین مفهوم بر اساس نیاز و توانائیهایشان آشنا می شوند و به مرور این مفهوم در آنها درونی می شود و به تبحر لازم در این زمینه دست خواهند یافت .

البته نکته ای که باید در این امر به آن توجه داشت این است که محتوای کتب درسی باید به گونه ای باشد که انگیزه تحقیق و پژوهش را در آنها تقویت کند و آنها را به کنجکاوی وادارکرده و به سوی تحقیق سوق دهد .

2 – نقش مدارس :

مدارس نقش بسزایی در نهادینه کردن پژوهش دارند و باعث شکوفایی جامعه می شوند .مدرسه باید تمام تلاش و کوشش خود را جهت فراهم کردن زمینه پژوهش و رشد یادگیری دانش آموزان بکار گیرد ، فراهم کردن شرایط مناسب برای پژوهش و بها دادن به کارهای تحقیق در تقویت امر پژوهش امری ضروری است .

مدیران خلاق مدارس می بایست کلیه منابع و امکاناتی که برای این کار نیاز است محیا کنند . کتابخانه های خود را غنی و آزمایشگاههای خود را مجهز نمایند .با توجه به این امر که امروزه کتابخانه ها جای خود را به کتابخانه های دیجیتالی داده اند و امکان دستیابی به آنها از طریق شبکه امکان پذیر است ، حد الامکان این نیاز را در محیط مدرسه باید فراهم نمود تا پژوهش اثر خود را بر تعلیم و تربیت کارساز تر مشاهده کند.

3 – نقش معلم :

مهمترین و حساس ترین وظیفه در زمینه تحقیق و پژوهش بر عهده معلمین می باشد ، زیرا معلم با آگاهی از توانایی ، استعدادو ویژگیها ،خواستها و علائق دانش آموزان می تواند تدریس خود را به سمتی هدایت کند که منجر به حس کنجکاوی در شاگردان شود ، تدریس او به گونه ای باشد که باسوال متنوع زمینه را برای کسب اطلاعات بیشتر و کسب دانش فراتر فراهم کند .

پرسشها که زمینه تحقیق و پژوهش را فراهم میکند باید متناسب با اهداف آموزشی ،نیازهای دانش آموزان باشد . با آموزش صحصح روش پژوهش و بررسی اطلاعات دانش اموزان که باید بر اساس اهداف ، نیازها و علائق دانش آموزان باشد ،می توان زمینه های پژوهش را در آنها تقویت کرد و اهداف تعلیم و تربیت را عملی ساخت ، زیرا پژوهش قدرت حل مسئله را در آنها افزایش داده و منجر به جمع آوری اطلاعات می شود .

با ارائه راهکارهای پژوهشی به دانش آموزان میزان توانایی علمی ، خلاقیت ، صبر و شکیبایی را می توان سنجید .

منبع:http://mosavi89.blogfa.com


فرم در حال بارگذاری ...

فید نظر برای این مطلب

جستجو

موضوعات

  • همه
  • مدرسه علمیه ریحانه
  • آموزش
  • فرهنگی
    • اعیاد
    • سوگواری ها
  • پژوهش
    • پایان نامه و مقاله
    • معرفی منابع
    • آموزش PowerPoint و Word
  • متفرقه
  • مهدویت
  • فرقه های ضاله
  • تربیت فرزند
  • طب اسلامی

آخرین مطالب

  • استوری
  • صلوات
  • #- نقل‌ از خود خدا #- پژوهش مدرسه ریحانه
  • #- معرفی کتاب
  • #- معرفی کتاب
  • معرفی کتاب
  • معرفی کتاب
  • معرفی کتاب خاطرات
  • نیم ساعت های طلایی #کتاب #کتابخوانی
  • #-کتاب‌هایی که سردار سلیمانی برای خواندن توصیه کرد

آرشیوها

  • تیر 1400 (2)
  • اسفند 1398 (6)
  • بهمن 1398 (13)
  • دی 1398 (7)
  • آذر 1398 (14)
  • آبان 1398 (11)
  • مهر 1398 (17)
  • شهریور 1398 (13)
  • تیر 1398 (4)
  • خرداد 1398 (3)
  • اردیبهشت 1398 (3)
  • فروردین 1398 (1)
  • بیشتر...

مطالب پربازدید

  • بهشت زیر پای مادران است.
  • بررسی عفو و بخشش در اجتماع از دیدگاه قرآن و روایات (مؤلف: سمیرا نوروزی)
  • آیین برهمایی
  • مقر کتاب (اصفهانی ها بشتابید، البته به درد همه می خوره)
  • شناخت راههای ارتباط قلبی باساحت قدس حضرت مهدی (عج الله)
  • هنگام خوردن آب نگوییم سلام بر حسین(ع)!
  • مقاله: فواید وجود امام زمان(عج ا...) در عصر غیبت- مدرسه علمیه ریحانه اصفهان
  • راست چین کردن خط پاورقی در ورد
  • ملعونین بند آخر زیارت عاشورا
  • سیب نیم خورده؛ نماد اپل
  • ثبت نام حوزه های علمیه خواهران (حوزه علمیه ریحانه)
  • تغییر رنگ اعراب در ورد
  • سیب نیم خورده؛ نماد اپل
  • نوشتن شعر در ورد
  • گزارش کار در هفته کتاب و کتاب خوانی

پیوندهای وبلاگ

  • مِهر و فِهر
  • شمیم آسمان(پژوهش)
  • کوثر ولایت
  • طلبه نگار
  • موج تشنه؛(آموزش جامعی از مقدمات عمومی رایانه )
  • معارف
  • گروه فرهنگی المیزان

کوثربلاگ سرویس وبلاگ نویسی بانوان • تماس