اهمیت پژوهش
“وَمَا كَانَ الْمُؤْمِنُونَ لِيَنفِرُواْ كَآفَّةً فَلَوْلاَ نَفَرَ مِن كُلِّ فِرْقَةٍ مِّنْهُمْ طَآئِفَةٌ لِّيَتَفَقَّهُواْ فِي الدِّينِ وَلِيُنذِرُواْ قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُواْ إِلَيْهِمْ لَعَلَّهُمْ يَحْذَرُونَ”
«و شايسته نيست مؤمنان همگى [براى جهاد] كوچ كنند. پس چرا از هر فرقهاى از آنان، دستهاى كوچ نمىكنند تا [دستهاى بمانند و] در دين آگاهى پيدا كنند و قوم خود را- وقتى به سوى آنان بازگشتند بيم دهند- باشد كه آنان [از كيفر الهى] بترسند؟»
پژوهش یکی از عوامل پیشرفت جامعه است. زیرا راهبر عقل علم است. بدون علم خوب و بد مشخص نمی شود تا عقل ما را را به سمت خوب رهنمون سازد.علم نیز بدون پژوهش و جستجو در کتب و منابع علمی به دست نمی آید.
عوامل موثر در نهادینه کردن پژوهش :
1 – نظام آموزشی :
یکی از عوامل مهم در درگیر کردن دانش آموزان در امر تحقیق و پژوهش توجه صاحب نظران و کارشناسانبرنامه درسی است ، از موثرترین کارها نهادینه کردن پژوهش و تحقیق در برنامه درسی در کلیه مقاطع تحصیلی بر اساس اهداف و نیازهای هر مقطع می باشد . زمانیکه این امر یک بحث ضروری در کنار کلیه دروس نظام آموزشی مورد توجه باشد ،جدی گرفته می شود و دانش اموزان از همان سالهای ابتدایی بااین مفهوم بر اساس نیاز و توانائیهایشان آشنا می شوند و به مرور این مفهوم در آنها درونی می شود و به تبحر لازم در این زمینه دست خواهند یافت .
البته نکته ای که باید در این امر به آن توجه داشت این است که محتوای کتب درسی باید به گونه ای باشد که انگیزه تحقیق و پژوهش را در آنها تقویت کند و آنها را به کنجکاوی وادارکرده و به سوی تحقیق سوق دهد .
2 – نقش مدارس :
مدارس نقش بسزایی در نهادینه کردن پژوهش دارند و باعث شکوفایی جامعه می شوند .مدرسه باید تمام تلاش و کوشش خود را جهت فراهم کردن زمینه پژوهش و رشد یادگیری دانش آموزان بکار گیرد ، فراهم کردن شرایط مناسب برای پژوهش و بها دادن به کارهای تحقیق در تقویت امر پژوهش امری ضروری است .
مدیران خلاق مدارس می بایست کلیه منابع و امکاناتی که برای این کار نیاز است محیا کنند . کتابخانه های خود را غنی و آزمایشگاههای خود را مجهز نمایند .با توجه به این امر که امروزه کتابخانه ها جای خود را به کتابخانه های دیجیتالی داده اند و امکان دستیابی به آنها از طریق شبکه امکان پذیر است ، حد الامکان این نیاز را در محیط مدرسه باید فراهم نمود تا پژوهش اثر خود را بر تعلیم و تربیت کارساز تر مشاهده کند.
3 – نقش معلم :
مهمترین و حساس ترین وظیفه در زمینه تحقیق و پژوهش بر عهده معلمین می باشد ، زیرا معلم با آگاهی از توانایی ، استعدادو ویژگیها ،خواستها و علائق دانش آموزان می تواند تدریس خود را به سمتی هدایت کند که منجر به حس کنجکاوی در شاگردان شود ، تدریس او به گونه ای باشد که باسوال متنوع زمینه را برای کسب اطلاعات بیشتر و کسب دانش فراتر فراهم کند .
پرسشها که زمینه تحقیق و پژوهش را فراهم میکند باید متناسب با اهداف آموزشی ،نیازهای دانش آموزان باشد . با آموزش صحصح روش پژوهش و بررسی اطلاعات دانش اموزان که باید بر اساس اهداف ، نیازها و علائق دانش آموزان باشد ،می توان زمینه های پژوهش را در آنها تقویت کرد و اهداف تعلیم و تربیت را عملی ساخت ، زیرا پژوهش قدرت حل مسئله را در آنها افزایش داده و منجر به جمع آوری اطلاعات می شود .
با ارائه راهکارهای پژوهشی به دانش آموزان میزان توانایی علمی ، خلاقیت ، صبر و شکیبایی را می توان سنجید .
منبع:http://mosavi89.blogfa.com
فرم در حال بارگذاری ...