پایان نامه
عنوان:اصول و مبانی تربیت فرزند از منظر حضرت علی(علیهالسّلام) با محوریت نامه ی 31 نهج البلاغه
پژوهشگر: ندا نظریان
چکیده
مبانی تربیت فرزند از منظر حضرت علی(علیهالسّلام) شامل اصول، اهداف و روشهای تربیت است. عدم آگاهی و توجه و به کار نبستن این اصول و مبانی منجر به تربیت نادرست و انحرافات اخلاقی و رفتاری فرزند میشود. از طرفی کتابهای روانشناسی و تربیتی هرچند مفید است اما کافی نخواهد بود و پاسخگوی تمام نیازها و استعدادهای بشری نیست. حضرت علی (علیهالسّلام) که خود پرورش یافته حضرت ختمی مرتبت و باب علم و معدن حکمت الهی هستند، جامع ترین و مهمترین منشور تربیتی اسلام را در نامهی 31 نهجالبلاغه خطاب به تمام بشریت نگاشتهاند که شامل ارکان تربیت، گزارههایی مربوط به ماهیت و طبیعت بشر، نحوهی ارتباط فرزند با خدا، طبیعت، اجتماع و خویشتن خویش است. هدف حضرت به فعلیت رساندن استعدادهای فرزند، قرار گرفتن فرزند در صراط مستقیم و رسیدن به کمال الهی است. حضرت دوران نوجوانی و جوانی را دوران مؤثر و طلایی تربیت برمی شمرند و تعجیل و استفاده از فرصتها را در این زمان امری خطیر در تربیت و آیندهی فرزند میدانند. حضرت راهکارهایی جهت پرورش ابعاد وجودی و شخصیتی فرزند میدهند و او را به عبرتگیری از گذشته و آیندهنگری دعوت میکنند. فراوان موعظه میدهند. تقوا را سرفصل مواعظ خود قرار میدهند و اولین گام جهت نیل به کمالات را انجام واجبات میدانند. از بعد زندگی اجتماعی تلاش، کوشش و مبارزه با فقر، مبارزه با مفاسد اقتصادی، مراودهی نیکو و رعایت فضایل اخلاقی، احسان و نیکویی با دوستان، خانواده و خویشان را بیان میفرمایند. رعایت تمامی اصول و مبانی تربیتی مطرح شده توسط حضرت علی (علیهالسّلام )منجر به تربیت فرزندانی صالح، دارای افکار سالم، مزین به کمالات و فضائل اخلاقی و معنوی میشود و فرزند در مسیر هدایت الهی قرار گرفته و از رزائل اخلاقی، آلودگیها، انحرافات و شبهات جدا گردد.
واژگان کلیدی: اصل، مبنا، هدف، روش، تربیت، فرزند، نهج البلاغه
اصول و مبانی تربیت فرزند از منظر حضرت علی(علیهالسّلام) با محوریت نامه ی 31 نهج البلاغه
فرم در حال بارگذاری ...